Brev:
Vægt og appetit
31. oktober 2011
Alder:
14 mdr.
Vægt og appetit
Hej Helen.
Min dejlige dreng er lige blevet 14 måneder og har igennem hele sit liv haft en rigtig god appetit. Han var ved fødslen 53 cm lang og vejede 3900 gram, og siden har han ligget i den øverste percentil på vægtkurven. Jeg havde masser af mælk til ham og ammede ham, til han var 8 måneder (suppleret med skemad fra han var 4 måneder).
Ved 1-års undersøgelsen var han 86 cm lang og vejede ca. 13 kg. Hverken sundhedsplejerske eller læge har frem til nu fundet hans størrelse problematisk, da højde og vægt altid har fulgtes fint ad, han har altid været godt med motorisk (gik, da han var 1 år) og er en meget nysgerrig og aktiv dreng.
Vi er i tvivl om, hvornår vi skal begynde at være opmærksomme på hans vægt i forhold til overvægt senere hen? Er han i stand til på nuværende tidspunkt selv at regulere sit madindtag i forhold til mæthed og behov, så vi bare kan lade ham spise løs? Eller bør vi gå ind og bremse hans appetit lidt og forsøge at regulere, hvor meget og hvornår han spiser?
Han får grød til morgenmad, frugt og brød i vuggestuen til formiddag, frokost, mellemmåltid om eftermiddagen (fx yoghurt eller brød/frugt), aftensmad samt en ½ banan + mælk til natten. Derudover får han ofte også lidt ekstra mad hist og pist, hvis han giver udtryk for gerne at ville have det, vil smage vores eller virker sulten. Dette mad består oftest af frugt, en riskiks, en halv skive rugbrød (spiser det gerne uden noget på), lidt müsli i en skål el.lign.
Han hygger sig virkeligt, når han spiser – sidder og smasker, snakker og siger uhmm-lyde, vil så gerne smage alt muligt (også selvom det er noget, han ikke kan lide, og det ryger ud igen), og stod det til ham, ville han vist have det aller bedst, hvis han kunne få lov at gå rundt og lege med lidt at gumle på i hånden hele tiden. Eneste grundregel vi dog pt. har, og som vi på nær med enkelte svipsere håndhæver, er, at man sidder ned, når man spiser.
Mange hilsener,
M.